Egeden 2. Sayı - page 6-7

İlk sayımız okurlarla buluştu. Çok olumlu tepkiler aldık. Değerlendirmeye değer bazı önerilerin gelmesi
de bizi umutlandırdı doğrusu. Bundan sonra her sayının öncekinden daha iyi ve zengin olması için çabala-
rımızı sürdüreceğiz.
EGEDEN’in bir bülten veya Rektörlük faaliyetlerinin duyurularının ağırlıkta olduğu bir yayın olmamasına
özen göstermekteyiz. İlk sayıda olduğu gibi bu sayıda da farklı bir tarzın peşinde olduğumuz anlaşılacaktır.
İkinci sayımızda “Evren Sizi bekliyor” sloganı eşliğinde ve UNESCO’nun 2009 yılını “Dünya Astronomi
Yılı” ilan etmesi nedeniyle bu konuda bir dosya sunuyoruz. Onun için kapak konusunu Galileo Galile’nin
gökyüzünü ilk kez gözlemlemeye başlamasının dört yüzüncü yılı olan “Dünya Astronomi Yılı” olarak seçtik.
Bu sayıda önemli röportajlar bulacaksınız. Bir Ege Üniversiteli olan ve uzun yıllardır İzmir Ticaret Odası
Meclis Başkanlığını yürüten Necip Kalkan’a üniversite yıllarını ve bugün sahip olduğu konum açısından
görüşlerini sorduk. Aynı zamanda İZKA Kalkınma Kurulu Başkanı olan Kalkan’dan proje başvurularının
durumunu öğrenmeye çalıştık.
Zenginliği kentle ve toplumla paylaşmada İzmir’in sembol ismi Salih İşgören, sağlık, eğitim ve kültür
alanında kalıcı eserler vermeyi sürdürüyor. Bu kapsamda üniversitemize de önemli katkılar veren İşgören’in
bu örnek kişiliğinden bazı izleri bir röportajla sergilemeye çalıştık.
Orman yangınları, Batı Karadeniz gezisi ve Madde Bağımlılığı Enstitüsü gibi daha çok sayıda yazı ve
habere bu sayıda yer verdik.
Güncel bir konu olan 3G teknolojisini sağlık ve iletişim boyutuyla ele alan inceleme yazıları umarız
ilginizi çeker. Atatürk ve Cumhuriyet, Edebiyat Fakültesi tarafından sürdürülen kazılar, Kadifekale üzerine
sosyolojik bir değerlendirmeyi ve konuk yazar Ayfer Tunç’un şehirlerin cinsiyeti üzerine denemesini içeren
yazıların ilginizi çekeceğini umarız.
Eleştiri ve önerilerinizle üçüncü sayımızda daha iyi bir dergi ile karşınızda olmayı hedefliyoruz.
Merhaba,
Engelsiz bir üniversite
Engelsiz Ege Birimi bir
yıldır engelli öğrenciler
adına, her türlü engeli
ortadan kaldırmak için
çalışıyor.
“E
ngellilik”, “özürlülük”,
“sakatlık” kavramları, bu
kavramlar arasındaki
farklar ve dünyadaki dağılımı sıklık-
la karşılaşılan başlıklar. Söz konusu
kavramlar arasındaki farkların günlük
yaşamda değeri yok. Çünkü önemli
olan, bireylerin engellilik durumunu
tanımlayan kavramlar değil, engelli
bireylerin toplumdaki diğer bireylere
göre farklı hizmet gereksinimlerinin
olduğunun bilinmesi.
Dünya Sağlık Örgütü, özürlülüğü
fonksiyonel bir hasar (impairment),
sakatlığı normal aktivitelerde kısıtlılık
(disability) ve engelliliği ise sosyal de-
zavantaj (handicap) olarak tanımlıyor.
Engellilik dışındaki kavramlar daha
çok bireyin fonksiyon kaybına odak-
lanırken, engellilik kavramı bir engeli
nedeniyle sosyal yaşamın etkilenmesi
olarak ele alınıyor.
Biraz daha ayrıntılandırmak
gerekirse engellilik, herkesin kolayca
yararlandığı toplu ulaşım, eğitim,
kamu binalarından ve hizmetlerinden
faydalanma gibi haklardan herhangi
bir fiziksel engel nedeniyle yararla-
namama durumuna, engellenmişliğe
dikkati çekiyor.
Araştırmalar, engellilerin günlük
yaşamlarında bireysel, toplumsal ve
sisteme ilişkin engeller ile karşılaştı-
ğını ve hatta bu engeller nedeniyle
ayrımcı tavırlara da maruz kaldıklarını
gösteriyor. Engellilerin gereksinimle-
rinin farkına varılması, onlara sunula-
cak olan hizmetleri de etkilemesi ba-
kımından önem taşıyor. Türkiye gibi
gelişmekte olan ülkelerde engellilerle
ilgili faaliyetlerde yalnızca eğitim
yeterli değildir. Engelliliğin yaygınlığı
ve çeşitleri; engellilerin hizmetlere
ulaşımı ve istihdamı gibi tüm alanları
inceleyen araştırmaların yapılması
gereklidir.
Tümüniversitelere bir
birimkurulacak
Son yıllarda bu amaçla yürütülen
çalışmalara hız verildi. 2005 yılında
Özürlüler İdaresi Başkanlığı yasası
çıkarıldı. Bu yasanın maddelerinden
birinde de yüksek öğrenim gören
öğrencilerin olanaklarının iyileştiril-
mesi yer alıyordu. Yüksek Öğretim
Kurumu (YÖK) da bu yasaya dayana-
rak 20 Haziran 2006’da bir yönetmelik
çıkardı. Bu, tüm üniversitelerde engel-
li öğrencilerin yaşamlarını kolaylaştı-
racak ve engelleri ortadan kaldıracak
düzenlemeleri içinde barındıran bir
yönetmelikti. Bu yönetmelik gereği,
yükseköğretim kurumları tarafından
bir rektör yardımcısı sorumluluğunda,
özürlü öğrencilerin akademik, idari,
fiziksel, psikolojik, barınma ve sosyal
alanlarla ilgili ihtiyaçlarını tespit
etmek ve bu ihtiyaçların karşılanması
için yapılması gerekenleri belirleyip,
yapılacak çalışmaları planlamak,
uygulamak, geliştirmek ve yapılan ça-
lışmaların sonuçlarını değerlendirmek
üzere, mediko-sosyal sağlık, kültür
ve spor işleri daire başkanlığına bağlı
özürlü öğrenciler birimi oluşturulması
karara bağlandı. İlk etapta 20’ye yakın
üniversite kendi bünyesinde bir birim
kurdu. Ege Üniversitesi’ndeki birimin
oluşturulması 2008 Temmuz’unda
gerçekleşti. Kuruluş aşamasında
“Engelsiz Ege” adını alan birim, Ege
Üniversitesi’nde engelleri ortadan
kaldırmaya yönelik bir birim olarak
çalışmalarını yürütüyor.
Birimin on gönüllüsü var
Engellerin ortadan kaldırılması
için çalışmalar yürüten birimin bir yıl
içerisinde yaklaşık 10 gönüllü öğren-
cisi oldu.
“Engelsiz Ege Birimi” üniversite
sınavına giren öğrencilere tercih
döneminde danışmanlık yaparak
başlıyor hizmete. Bu birim, engelli
öğrencilerin tercih etmek istedikleri
bölümün fiziki olanaklarından, öğ-
HAZIRLAYAN:
Gamze KARADEMİR EROL
1,2-3,4-5 8-9,10-11,12-13,14-15,16-17,18-19,20-21,22-23,24-25,26-27,...76
Powered by FlippingBook