ka em
KÖRFEZ
28
EYLÜL
2013
C
M
Y
K SAYFA 28
“Y
üzülebilir
Körfez”
hedefiyle İzmir Büyükşe-
hir Belediyesi’nin TCDD
ortaklığı ile yürüttüğü
“İzmir Limanı ve Körfezi Rehabilitasyon
Projesi” kapsamındaki çalışmalarda,
körfezden çıkan tarama malzemesinde
ağır metale rastlanmaması, gözleri bu
malzemenin nasıl değerlendireceği ko-
nusuna çevirdi. İZSU Genel Müdürlüğü,
körfezin kuzeyine açılacak sirkülasyon
kanalından çıkacak tarama malzemesi-
nin ziraat ve inşaat alanında kullanımını
araştırmak amacıyla üniversiteler ile
proje çalışmalarına başlama kararı aldı.
İZSU, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi
ile tarama malzemesinin tarım toprağı
olarak kullanılabilirliği yönünde araş-
tırma yapmak üzere önümüzdeki gün-
lerde sözleşme imzalayacak. Çıkacak
malzemenin tuzdan arındırıldıktan
sonra park ve bahçelerde, örtü malze-
mesi olarak da Harmandalı Katı Atık De-
polama Alanı’nda kullanılabileceğini
belirten İZSU Genel Müdürlüğü yetkili-
leri, üniversite ile yapacakları çalışma
sayesinde malzemenin azot ve fosforla
zenginleştirilerek tarım toprağı olarak
kullanımının araştırılacağını söyledi.
İZSU ayrıca, inşaat fakülteleri ile de bir
proje yürüterek tarama malzemelerinin
inşaat sektöründe hangi alanda kullanı-
lacağını araştıracak.
Tehlikeli aTık yok
Projenin çevre değerlerini artırmaya
ve “Yüzülebilir Körfez” hedefini gerçek-
leştirmeye yönelik olduğunu hatırlatan
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz
Kocaoğlu, “Bunun gerçekleşmesi ha-
linde, limanımızın da kapasitesi artacak.
Körfezin dibinden çıkan tarama malze-
mesinde tehlikeli atık sınıfına giren her-
hangi bir değere rastlanılmaması elimizi
güçlendirdi” diye konuştu.
Körfezin kuzeyinde Büyükşehir’in ta-
rama gemisiyle açılacak sirkülasyon ka-
nalından yaklaşık 25 milyon metreküp
malzeme çıkarılacağını kaydeden Baş-
kan Kocaoğlu, “Bu malzemelerin döküle-
ceği yerlerle ilgili önerilerimiz ÇED
raporunda sunuldu. Bu malzemenin
yüzde 70’i yumuşak kil, yüzde 30’u ise
kum. Tek sorunumuz tuz. Ama bizim en
büyük avantajımız, Çiğli’de arıtma tesisi-
mizin olduğu arazi. Burada oluşturmayı
istediğimiz geri kazanım alanına bu mal-
zemeyi taşıyıp, arıtma tesisimizden
çıkan suyla rahatlıkla rehabilite edebili-
riz. Tüm dünyada deniz kumu tuzdan
arındırılarak inşaatlarda kullanılıyor.
Çıkan malzeme, toprak iyileştirici olarak
taşlık arazilerin ıslahında kullanabilir.
Kentsel dönüşüm projeleri ve İzmir Kıyı
Tasarımı Projesi ise diğer kullanım alan-
ları olabilir” dedi.
balık çoğalacak
Kocaoğlu, körfezin ekolojik ve ekono-
mik verimliliğinin arttırılması için 6 yıldır
bilimsel araştırmalar yaptıklarının da al-
tını çizerek, “Bu projeyi hayata geçirmez-
sek, giderek sığlaşan İzmir Körfezi daha
da kullanılamaz hale gelecek. Proje biti-
rildiğinde, körfez 80 yıl öncesine döne-
ceği gibi hem deniz canlıları ve balık
popülasyonunu arttıracağız hem de kör-
fezin derinleşmesi nedeniyle ekonomik
amaçlı büyüme sağlayacağız. Körfezde ya-
pılan her türlü taşımacılıkta, bugünkün-
den dört misli daha fazla ekonomik gelir
elde edilecek. En önemlisi, artık İzmir
Körfezi’nde denize girilebilecek. O ne-
denle bu proje, İzmir’in Akdeniz’deki en
önemli liman olma özelliğini yeniden ka-
zanmasını sağlayacak. Doğal dengelerin
ve ekolojinin bozulması söz konusu değil.
Tam aksine, çıkarılacak çamurun verimli
halde kullanılması ve ekolojik canlılığın
artmasını sağlayacağız” diye konuştu.
Projenin sağlayacağı faydalar
Körfezin güney aksı boyunca açılacak
olan navigasyon kanalı ile körfeze temiz
su girişi artacak. Kuzey aksında oluşturu-
lacak sirkülasyon kanalı da bu bölgedeki
akıntı hızlarını arttıracak. Su kalitesi ve
biyolojik çeşitlilik iyileştirilecek. İzmir Li-
manı’nın kapasitesi artacak, yeni nesil ge-
milere hizmet vermeye başlayarak ana
liman olma statüsüne kavuşacak.
Körfeze akan dere ağızlarının temizlen-
mesi, körfezin kuzeyinde bir sirkülasyon
kanalı açılması ve körfez tabanındaki
malzemelerin temizlenmesi için 9.3 mil-
yon liralık yatırımla kazıcı/emici ve des-
tek tipi olmak üzere 2 yeni gemi alındı.
İzmir Körfezi’nde Ragıp Paşa Dalyanı dip
kalıntılarının temizlenmesinde kullanılan
gemiler, 14 metre derinliği tarayabiliyor
ve saatte 800 ton tarama malzemesini 1-
2 km uzaklığa atabiliyor.
körfeze isTasyon kuruldu
DEÜ Deniz Bilimleri ve Teknolojisi
Enstitüsü ile 2011 yılında modelleme
projesi imzalayan İzmir Büyükşehir Be-
lediyesi İZSU Genel Müdürlüğü; Karabu-
run, Foça, Konak ve Güzelbahçe
kıyılarına otomatik meteorolojik ölçüm
istasyonları ile deniz tabanına akıntı
ölçüm cihazları yerleştirdi. Yapılan ça-
lışma, körfez hakkında bilimsel verilere
ulaşılmasını sağlarken, oluşturulan
model, kıyı tasarımı ve mühendislik uy-
gulamalarında temel oluşturacak.
dere ağızları Temizleniyor
Körfezdeki birikimi azaltmak ve su sir-
külasyonunu artırmak amacıyla körfezin
kuzey kıyılarında yer alan ve uzunluğu 7
kilometreye ulaşan Ragıp Paşa Dalya-
nı’nın deniz yüzeyinde kalan duvarlarının
yıkımı 2000 yılında yapıldı. Hem bu
yıkım hem de körfezin kuzey kıyılarına
boşalan dere ağızlarında yapılan tarama-
larla körfezdeki su akıntılarının etkinliği
artırıldı. 2010 yılında imzalanan ve
devam eden protokol kapsamında DLH’ın
tarama gemisi ile bugüne kadar dere
ağızları ve Ragıp Paşa Dalyanı’nda olmak
üzere 1 milyonmetre küpün üzerinde
malzeme deniz tabanından çıkarılarak
deniz suyunda sirkülasyon artışı sağlandı.
çiğli arıTmanın kaPasiTesi arTıyor
İZSU Genel Müdürlüğü, Çiğli Atıksu
Arıtma Tesisi’nde 4. faz arıtma üniteleri-
nin projesini tamamladı. İzmir Körfe-
zi’nin hayata dönüşünü sağlayan Büyük
Kanal Projesi kapsamında 2000 yılında
hizmete giren Çiğli Atıksu Arıtma Tesi-
si’nde halen işletmedeki 3 faz arıtma üni-
tesine ek olarak, saniyede 2.5 metreküp
atıksu arıtma kapasiteli 4. faz yapımına
başlanacak. Mevcut arıtma tesisine ekle-
necek bir yeni hatla, halen günde 604 bin
800 metreküp olan arıtma kapasitesi,
günde 216 bin metreküp artırılarak 820
bin 800 metreküpe ulaşacak.
arıTma çamurundan Tarım ToPrağı
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin, Tür-
kiye’nin en önemli çevre projelerinden
birine daha imza attığı Çamur Çürütme
ve Kurutma Tesisi’nin yapım sürecine
başlanıldı. Yaklaşık 60 milyon liraya mal
olacak tesisin kurutma ünitesi hizmete
girdi. Çiğli’nin yanı sıra Aliağa, Foça, Me-
nemen, Kemalpaşa, Güneybatı, Urla, Se-
ferihisar, Ayrancılar-Yazıbaşı, Torbalı,
Havza ve Bayındır, Doğanbey-Ürkmez ve
Özdere-Gümüldür atıksu arıtma tesisle-
rinde oluşan arıtma çamurları da tesiste
bertaraf edilecek.
Tesis hizmete girdiğinde, diğer arıtma
tesisleriyle birlikte günlük 800 tona ula-
şan çamur miktarı yaklaşık 4 kat azaltıla-
rak 220 tona düşürülecek. Ayrıca yüzde
92 oranında kurutulmuş hale getirilen ça-
murlar “toprak iyileştirici” olarak yeşil
alanlarda, arazi rehabilitasyonunda,
tarım alanlarında veya ek yakıt olarak çi-
mento fabrikalarında kullanılabilecek.
Böylelikle Çiğli Atık Su Arıtma Tesisi sa-
hasında çamur depolama işlemi sona ere-
cek ve bu alanlar rehabilite edilecek.
Tcdd ile örnek işbirliği
TCDD ile İZSU arasında 2011 yılında
İzmir Körfezi’nin ekonomik ve ekolojik
ömrünü artırmak için planlanan çalışma-
lar için ÇED süreçlerinin birleştirilmesi,
gerekli izinlerin ortak alınması konu-
sunda işbirliği protokolü imzalandı. ÇED
raporu hazırlanarak Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı’na teslim edildi. ÇED’in onayı-
nın ardından çalışmalar başlayacak.
Rehabilitasyon Projesi'nin hayata geçmesi ile birlikte
körfezden çıkarılan, içeriğinde ağır metale rastlanmayan
dip kili ve kumu tarımdan inşaata, kentsel dönüşümden kıyı
tasarımı projesine kadar geniş bir alanda kullanılabilecek
Körfezin
Kumu
altın gibi
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32