15
» ege üniversitesi arkeoloji kazıları
olarak adlandırılan bir duvar ve alana girişi sağlayan bir kapının kalıntıları tespit
edilmiştir. Alanda, ana kayanın olduğu seviyede bir avlu tabanı beklenirken, bu
duvarın daha alt seviyelere doğru devam ettiği görülmüştür.
Güney Duvarı’nın alt seviyelere doğru takip edilmesi, alandaki mimari ya-
pı tekniğini açığa çıkartmıştır. Payeler, ana kayanın izin verdiği yerlerde ana ka-
yaya oturtulmuş, aksi durumlarda ise inşa edilen kalın kerpiç duvarlar üzerine
yerleştirilmişlerdir. Payelerin oturduğu seviye avlunun tabanı olarak kullanıl-
mıştır. Taban ana kayanın var olduğu seviye ile belirlenmiştir. Ancak daha derin
olan kesimlerde seviye, payelerin oturtulduğu duvarlardan çevre duvarlarına atı-
lan ahşap mimari elemanlar ile sağlanmıştır. Burada oluşturulan taban, alt katla-
rın da tavanı görevini üstlenmiştir. Benzer bir uygulama tapınak avlusunun gü-
neyinde de gözlenmiş ve avlunun altında kalan mekanlardan depo odaları olarak
yararlanılmıştır.
Alt katlar, Doğu Magazinleri’nde tespit edildiği gibi pithosların yerleştiril-
dikleri depo odaları olarak kullanılmıştır. Ancak ana kayanın pithosları gömmeye
izin vermediği alanın güney kesiminde oluşturulan depo odaları başka bir ama-
ca hizmet etmiştir.
2006 yılındaki kazılar, alanın güneyindeki depo mekanında oldukça yoğun
bir çanak çömlek depozitinin varlığını ortaya çıkartmıştır
(Resim 20)
. Yaklaşık 1.0
m yüksekliğe kadar ulaşan keramik depozitinin, kazıların devam etmesi ile bir-
likte, alanın tüm güneyine yayıldığı gözlenmiştir. İlk gözlemler, depozitin atık ve-
ya yığılma olduğu yönündeydi. İlerleyen kazılarda ise alanda kullanılmamış kan-
diller, kullanılmadığı gözlemlenebilen diğer kaplar, az miktarda olmakla beraber,
tüm olarak ele geçmiştir. Payeli avlunun altında kalan ve güneydeki alanın tama-
mını kaplayan yaklaşık 3.5 x 26.0 metrelik mekan, çanak çömlek deposu olarak
kullanılmıştır.
Alanda yürütülen çalışmalar, kalenin doğu kesiminde, Tapınak Alanı’nın do-
ğusunda, yaklaşık 36 m x 26.5 m boyutlarında oldukça büyük bir payeli salonun
varlığını ortaya çıkartmıştır. Alanın üst katının, bir diğer değişle salonun duvarla-
rı, Urartu sanatında oldukça sık rastlanan freskolarla süslenmiştir. Kırmızı, kah-
verengi ve beyaz rengin yanı sıra, Mısır mavisi
(Resim 21)
olarak adlandırılan sen-
tetik boyanın da oldukça yoğun olarak kullanıldığı gözlenmiştir. Alt katlar ise,
tamamen depo olarak değerlendirilmiştir. Ana kayanın daha alçak olduğu doğu
kesim, pithoslar gömülerek magazin haline getirilmiştir. Magazinler içinde ele
geçen çok farklı türdeki buluntuların içinde yabalar, ayaklı şamdanlar ve iki adet
saban özellikle dikkat çekicidir. Güney kesimde ise kalenin keramik ihtiyacını
Resim 21
Mısır mavisi.