Egeden 1. Sayı - page 12-13

HAZİRAN 2009
11
10
doğal olarak Halk Oyunları Bölümü
öğrencileri dansçılıkta uzmanlaşıyor,
Çalgı Yapımı Bölümü Türk müziği
enstrümanları ve çalgı yapımı
konusunda kendisini yetiştiriyor,
Ses Eğitimi Bölümü uzman ses
sanatçısı yetiştiriyor, Temel Bilimler
Bölümü’nde ise çalma, teori ve reper-
tuar oluşturmak ön plana çıkıyor.
Konservatuvarın diğer disiplinlerle
ilişkisi nedir?
Konservatuvar, disiplinlerarası bir
çalışma gerektiriyor. Fen bilimleri de
işin içine giriyor, sosyal bilimler de.
16. yy, 17. yy ile ilgili çalışmalar
yapılıyor. Türkiye’de bu alanda bu
kadar yoğun ve bilimsel çalışmalar
çok az, dolayısıyla bunlar özgün
çalışmalar. Burada anlattıklarım
var olanın çok az bir kısmı. Bugüne
kadar sadece Türk Halk Oyunları
bölümünde yurt dışında 26
proje, yurt içi-yurt dışında 35 alan
araştırması ve 142 faaliyet yapıldı.
“Atatürk sevgisini
nedenleri ile anlatmak
istiyoruz”
Seyirciler bir gösterinizle Atatürk’ü
sahnede zeybek oynarken göre-
biliyorlar. Bu etkiyi sahneye taşıma
sürecini anlatır mısınız?
Bizce, Atatürk sevgisi sıradan
bir sevgi olmamalı. Bunu gençlere
nedenleri ile anlatmak istiyoruz.
Atatürk’ün dansı, musıkiyi sevmesini
halka anlatmak istiyoruz. Yaptığı
devrimlerin yanı sıra sanatsal yanıyla
da güçlü bir insan olduğunu anlat-
mak istiyoruz. İşte bunu kuru keli-
melerle değil görsel danslı anlatım
şeklinde yapmaya çalışıyoruz.
Ege Üniversitesi Müzesi
kuruluyor
“Sirkehane” diye bilinen binanın,
tadilatının tamamlanmasının
ardından bir müze olarak
kullanılacağını biliyoruz. Kurula-
cak olan bu
müzenin içeriği
hakkında bilgi
verir misiniz?
Müzemiz
bina olarak
bitmek
üzere, bizim
hazırlıklarımız
ise
tamamlanmış
durumda.
Bu projeye
2004 yılında
başladık. Türk
Halk Oyunları Bölümü’nün kuru-
cusu Yrd. Doç. Dr. Cengiz Aydın bu
projeyi dişiyle tırnağıyla başardı
diyebiliriz. Hocamızın öncülüğü ve
Rektörlüğümüzün desteğiyle çok
önemli bir müze kazanıyoruz. Sos-
yal bilimlerle ilgili projelere böylesi
ödenekler çok nadir veriliyor; bir tril-
yonun üzerinde bir bütçeydi. Hem
halk oyunları hem de halk müziği
alanında bir müze olacak. Bu
müzeyle birlikte bir “Balkan Ülkeleri
Merkezi” kurmak istiyoruz. 2004’te
çalışmalarına başladığımız proje
kapsamında her yıl düzenli olarak
bir çok kez Balkan ülkelerinde geniş
bir alan araştırması yaptık. Hem
köylerdeki halkla hem de şehirlerdeki
uzman kişilerle görüştük. Tüm balkan
ülkelerine ve Slovenya, Slovakya,
Macaristan gibi Balkan etkisi olan her
yere gittik. Bu ülkelerin başkentlerine
gidip öncelikle Kültür Bakanlığımız’a
eş değer birimlerle görüştük. Önemli
merkezleri belirledik. Elbette birkaç
günde bir ülkenin kültürünü tama-
men tanımak mümkün değil. Bu
müzedeki temel amaç Balkanlarda
bulunan halk kültürü, halk müziği,
halk giysileri, halk danslarıyla ilgili
bilgileri toplamak olduğu için seçici
olduk. Sunum çok önemli. Bizim
malzememiz olan kumaş hemen
deforme olabilen bir şey. Isı - nem
çok önemli, malzemenin çürüme-
mesi için. Gittiğimiz müzelerde
bu sorunların nasıl aşıldığını da
araştırdık. Işıklandırma da çok önemli.
Ayrıca aldığımız malzemenin ıslahı ve
tamiri için de araştırma yaptık.
geçerli. Halk Oyunları
Bölümümüz’ün bütün
gösterilerinde, örneğin
Ekin gösterilerinde,
sahneye konan her bir
adım, figür, duruş alan-
dan birebir derlenmiş
şekilde alınıyor. Seçici
davranmak zorundayız.
Bazen 100 saat kayıt
yapıyoruz ve bundan 5 dakikalık bir
gösteri çıkıyor.
Bir konuyu tamamen özgün bir
şekilde işleyip kendi görüşümüzle
kendi sanatsal kaygımızla modern bir
eser üretmeye çalışıyoruz. Özetlersek;
oyunu yöresel olarak tanıtmaya
çalışıyoruz, sahne teknikleriyle
tanıtmaya çalışıyoruz ve fantastisk bir
özgünlükle yorumluyoruz.
Konservatuvarda verilen eğitimin
içeriğinden bahseder misiniz ?
Her bölümde bir Türk müziği
enstrümanı seçiyorsunuz. Temel
bilimler, halk oyunları, çalgı yapım
veya ses eğitimi fark etmez, her
öğrencimiz 5 yıl boyunca temel bir
müzik eğitimi almak ve bir çalgı
çalmak zorunda. Bunun yanı sıra
Kurtuluş Savaşı’nın epik bir anlatımı olan
“Koy-u Kırmızı”Danslı Anlatımı, yurtdışından
da davet alıyor.
“Sarı Zeybek”isimli dans gösterisinin fi-
nal bölümünde Mustafa Kemal Atatürk
canlandırılıyor.
Çalgı Yapım Bölümü’nde keman, bağlama, ud,
kemençe, kabak kemane yapılıyor.
Yan Sayfa
Konservatuvarın 25. yıl kutlamaları kapsamındaki
etkinliklerden biri de Seher Dilmaç ve Tolga
Meriç’in verdiği konserdi.
Öğretim Üyesi Dilek Şafak Çakar verdiği konserde
konservatuvarın kurulmasına ve gelişmesine
katkıda bulunan pek çok öğretim üyesi ve musiki
üstadının eserlerine yer vererek bir vefa örneği
gösterdi.
Aynalı odalarda; fidan gibi gençler klasik bale
figürlerini ya da üstatları olan öğretim üyelerinin
derlediği bir halay figürünü, bazen davullardan
bazen plaklardan çıkan tınılar eşliğinde çalışır.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1,2-3,4-5,6-7,8-9,10-11 14-15,16-17,18-19,20-21,22-23,24-25,26-27,28-29,30-31,32-33,...68
Powered by FlippingBook