Egeden 4. Sayı - page 44-45

42
43
BAHAR 2010
Ege Üniversitesi
Tiyatro Topluluğu,
bu yıl 27 Mart’ta
Türk Tiyatrosu’nda
toplumcu
gerçekçi akımın
önemli
yapıtlarından biri
sayılan “Ayak
Bacak Fabrikası”
ile seyirci karşısına
çıkıyor.
Topluluk ayrıca,
bu yıl 14’üncüsünü
gerçekleştirecekleri
Tiyatro Günleri
kapsamında da
konuk
toplulukların
sergileyeceği
yaklaşık 25 oyunu
Egeli tiyatro
severler ile
buluşturmayı
planlıyor.
Ege Üniversitesi, bünyesinde
Güzel Sanatlar Fakültesi Tiyatro
Bölümü bulunmamasına rağmen
tiyatroya verdiği büyük önemi Tiyatro
Topluluğu’nun sergilediği oyunlar ve
ev sahipliği yaptığı Tiyatro Günleri
ile ortaya koyuyor. Ege Üniversitesi
Tiyatro Topluluğu (EÜTT), her yıl
sahnelediği birbirinden keyifli oyunla
tiyatro severlerin büyük beğenisini
kazanıyor, sergilediği bütün göste-
rimler dolu salonlarda gerçekleşiyor.
Ayrıca bu yıl 14’üncüsü gerçekleşti-
rilecek olan Ege Üniversitesi Tiyatro
Topluluğu Tiyatro Günleri kapsa-
mında pek çok üniversitenin tiyatro
topluluklarını bir araya getirerek
fikir alışverişi ve bilgi paylaşımında
bulunmalarına olanak yaratırken aynı
zamanda Türkiye’deki üniversiteler
arasında tiyatro alanında yürütülen
hatırı sayılır organizasyonlardan biri
olma özelliğini taşıyor.
EÜTT; 1965 yılında Ege Üniversite-
si bünyesinde kurulmuş, faaliyetleri,
çalışma yapısı ve düzenlediği organi-
zasyonlar itibariyle bugün Türkiye’nin
köklü öğrenci topluluklarından biri
haline gelmiş olan bir topluluk. EÜTT,
çalışmalarını kurumsal anlamda Ege
Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor
Daire Başkanlığı’na bağlı olarak Kültür
Sanat Evi’nde ve kendi topluluk
odalarında sürdürmekte. Son yıllarda
“Guguk Kuşu”, “Venedik Taciri”, “At”,
“Cyrano de Bergerac” oyunlarıyla
izleyicilerinin karşısına çıkan topluluk,
bugünlerde “Mahagony Kenti’nin
Yükselişi ve Düşüşü” adlı oyunla
seyircisiyle buluşuyor. 27 Mart Dünya
Tiyatrolar Günü’nde prömiyeri sergi-
lenen “Ayak Bacak Fabrikası” oyunun
provaları sürerken konuştuğumuz
ekip üyeleri “Mahagony Kentinin Yük-
selişi ve Düşüşü” adlı oyunun başarısı-
nın haklı keyfini sürüyor.
EÜTT, kurulduğu günden beri
hem üniversite içinde hem de dışında
popülerliğini hızla artıran topluluklar-
dan biri. Topluluk tiyatroyu bir yaşam
biçimi haline getirmek için yola
çıkmış. Yıl içinde sürekli olarak devam
eden oyunculuk ve sahne eğitimleri
Ekim’de yeni üyelerin alımıyla başlı-
yor. Eylül ya da Haziran ayında yavaş
yavaş kendini belli eden kadroyla
yeni oyun şubat ayında şekillenmeye
başlıyor. EÜTT ‘98 yılından itibaren
kendi içerisinden yönetmenler yetişti-
riyor ve bu yönetmenlerle oyunlarını
sahneye koyuyor. Toplulukta tüm işler
kollektif bir çalışma doğrultusunda
gerçekleşiyor.
Topluluk içinde sistematik bir şe-
kilde oluşturulmuş bir düzen olduğu-
nu dile getiren topluluk üyesi Cansu
Kahvecioğlu, EÜTT’nin çalışmalarını
şu sözlerle anlatıyor: “Birçok benzer
topluluktan farklı olarak yönetim,
reji, organizasyon vs. konuları kendi
içimizden insanlarla hallediyoruz.
Dışarıdan birilerini bu görevlere tayin
etmek söz konusu değil. Organizasyo-
nu sağlayan, koordine eden, top-
luluğu bir arada tutan, çalışmaların
ilerlemesini sağlayan, üniversiteyle
bürokratik işleri yürüten çekirdek bir
kadro dışında topluluğumuzda işler
ekip çalışmasıyla yürüyor. Topluluk-
taki herkes bir o kadar etkin. Aynı
zamanda atölyenin düzeninin sağ-
lanması, grupların çalışma saatlerinin
düzenlenmesi, dekorların, kostümle-
rin, metinlerin arşivlenmesi, kütüp-
hanenin düzeninin ve sürekliliğini
sağlanması için çalışan birkaç kişi var
ama doğrusunu söylemek gerekirse
65 kişinin 65’i de her şeyden sorumlu.
Belki de EÜTT’nin başarısının devamı-
nı sağlayan bu ekip bilincidir.”
Toplulukta yeni sezonda sah-
nelenecek oyunlar sene bitiminde
yapılan son toplantıyla belirleniyor.
Dramaturji, sahne çalışmaları yaz
ayları boyunca da devam ediyor. Yeni
oyuna yönelik seçim ve çalışmalar Ey-
lül ayında başlıyor rol seçimleri sene
ya da tecrübe kavramları üzerinden
belirlenmiyor. Yeni sezonda oynana-
cak oyunun kadrosu, oyuncu sayısı,
kimlerin hangi role uygun olduğu
gibi konular çalışmalar esnasında
kendiliğinden belirlenmeye başlıyor.
Yani tüm bu zorlu süreç kendiliğinde
oluşuyor. Toplulukta sahne önü, sah-
ne üstü, sahne arkası gibi bir ayrım
asla söz konusu değil. Çünkü yaklaşık
65 üyenin bulunduğu toplulukta her-
kesin aynı anda sahnede yer alması
da imkânsız. Ancak yine de üyeler
toplulukta ne kadar var oluyorsa sah-
ne üstünde de o kadar var oluyorlar.
Her yıl sahneye koydukları oyun-
larla izleyenleri adeta büyüleyen,
seyirciler tarafında büyük beğeni
toplayan EÜTT, kendilerini de en
az izleyici kadar heyecanlandıran,
söyleyecek sözü, anlatacak derdi
olan oyunları seçme amacı güdü-
yor her sezonda. Asla kendilerini
tekrarlamak istemeyen, her dönem
EÜTT tarihinde daha önce yapılma-
mış şeylere imza atan, farklı şeyler
deneyen topluluk yine 2008 yılında
sahnelediği “Cyrano de Bergerac”
oyunuyla topluluk açısından bir ilke
imza atıyor ve sahnede canlı müzik
performansı sergiliyordu. 2009 yılında
yollarına kaldığı yerden devam eden
ekip “Mahagonny Kenti’nin Yükselişi
ve Düşüşü” oyunuyla da kalabalık bir
ekiple sahne üstünde yer alabildikle-
rini izleyiciye gösterdi. Epik bir opera
olan “Mahagony Kenti’nin Yükselişi ve
Düşüşü” gerekli güncellemeler yapı-
larak bir tiyatro metni haline getirildi,
oyun üstüne şiirler, notalar ve hatta
besteler yazıldı. Topluluk sahnede ka-
labalık bir kadroyla, müzik ve dansın
hâkim olduğu başarılı bir performans
sergiledi. Seçtikleri oyunlarda döne-
me uygun güncellemelerle neredeyse
tüm üyelerin fikirlerinin yer aldığı yeni
sahneler yazarak ve doğaçlamalar
yaparak zaman ve mekân gibi ko-
nularda eksik gördükleri aksaklıkları
başarıyla gideriyor. Topluluk, oyunun
akıcılığını sağlamak, izleyicinin dikka-
Ümit MUTLU
Duygu ÖZTÜRK
1...,24-25,26-27,28-29,30-31,32-33,34-35,36-37,38-39,40-41,42-43 46-47,48-49,50-51,52-53,54-55,56-57,58-59,60-61,62-63,64-65,...72
Powered by FlippingBook