Egeden 20. Sayı - page 46-47

44
45
GÜZ 2014
Fatih Akın, Almanya’da doğup bü-
yümüş, ikinci kuşağa dâhil bir sinema
yönetmenidir. Genel olarak filmlerinin
ana karakterlerini ikinci kuşak göçmen
Türkler oluşturur. Birinci kuşak, bu ki-
şilerin ebeveynleri ya da görünmeyen
ancak, anılarla (fotoğraflar, göçe dair
paylaşılan sıkıntılar), gündelik yaşam
biçimleri ve korunmaya ve aktarılmaya
çalışılan geleneklerle, bu ana karakter-
lerin kişiliklerinde temsilleri görülen
kişilerdir. Fatih Akın, filmlerinde
genellikle; farklı dilleri, hibrit kimlikleri
ve kuşaklar arası çatışmayı gerçekçi
bir biçimde sunarak, çok kültürlülüğü
vurgular.
Duvara Karşı filminde Cahit (Birol
Ünel), Hamburg’ta yaşayan, boş bira
şişelerini satarak para kazanan alkol ve
uyuşturucu bağımlısı bir Türk’tür ve bir
gece arabasını duvara karşı sürerek in-
tihar girişiminde bulunur. Gönderildiği
klinikte kendisi gibi intihar girişiminde
bulunmuş olan Sibel (Sibel Kekilli)
ile karşılaşır. Sibel, aile baskısından
bunalmış ve bileklerini kesmiştir. Kur-
tuluş olarak evlenmeye karar verir ve
Cahit’in Türk olduğunu anlar anlamaz,
ailesinin onayını alacağını düşüne-
rek onu kendisiyle evlenmeye ikna
etmeye çalışır. Cahit birine yardımda
bulunarak, var olduğunu hissetmek
için, evlenmek isteyen Sibel’in teklifini
kabul eder. Bir süre sonra Cahit ve Sibel
birbirlerine âşık olur, ancak Cahit’in,
Sibel’in daha önce birlikte olduğu
bir erkeği kıskanması sonucu cinayet
işlemesi, hem yollarını ayırır, hem de
Sibel’in ailesi tarafından öldürülmeme-
mak yerine, arkadaşları tarafından
kabul görüp terasında kendilerine
özel bir dünya yaratması gibi.
Yeni Queer Sinema, Hollywood
filmlerinde gösterilen kalıplaşmış
erkek ve kadın tiplemelerine karşı çı-
kar ve erkek-kadın ilişkilerini hayatın
içindeki örneklere daha çok ben-
zeyen şekillerde ele alır. Anaakım
Amerikan sinemasında eşcinsellik
“sapkın” olarak değerlendirilip uzun
süre korku ve gerilim unsuru olarak
kullanılmasına rağmen, Yeni Queer
Sinema’da eşcinsellik, insan ilişkileri-
nin bir parçası olarak ele alınır. Cahil
Periler filminde yer alan eşcinsellik
de hayatın akışı içerisinde doğal bir
ilişki biçimidir. Ferzan Özpetek, ka-
rakterlerin tensel birlikteliklerinden
çok ruhani birlikteliğini ön planda
tuttuğu için eşcinselliği anlatan
filmlere karşı duyulan yargıları yıkan
bir yönetmen olmuştur. Zorlamaya
dayanmayan, doğal gelişen ilişkiler,
izleyiciler üzerinde anaakım sinema-
dan farklı bir etki bırakır.
Yine Aaron’a göre, Yeni Queer
Sineması ölüm de dâhil olmak
üzere, hayatın tüm zorluklarına
ve kötü yanlarına meydan oku-
maktadır. Cahil Periler filminde ise
bu yön karakterlerin hayata karşı
duruşlarında gizlenmektedir. Film,
tüm zorluk ve sorunlara rağmen
karakterlerin duruşlarının gücünün
vurgulanmasını içerir. Türkiye’den
politik nedenlerle kaçmış bir kadın
(Serra; Serra Yılmaz), ölmek üzere
olan bir adam (Ernesto; Gabriel
Garko), parasını erkeklere yedirip bir
süpermarkette tezgâhtarlık yapan
bir kadın (Veronica; Erica Blanc)
biraraya gelince, hayatın yüklerin-
den kurtulup oldukları gibi mutlu
olurlar. Hayata karşı gösterilen tavır,
tüm karakterlere mahsus klişeleri
yıkan bir olgudur. Örneğin; Serra’ya
bir haber gelir; ona işkence eden,
sevgilisini işkence ederek öldüren
polis tutuklanmıştır. Serra haber
karşısında çok duygulanır, gidip
bir yerde ağlar. Ancak sonra göz-
yaşlarını silip gülümseyerek, tekrar
arkadaşlarının yanına, içeriye gider.
Böylelikle sıkıntılar yok sayılmadan,
izleyicinin dikkati, karakterlerin acı
dolu hayatlarından çok birlikte oluş-
turdukları terastaki mutlu dünyaya
çekilir. Cahil Periler filminin hayata
karşı tavrı, tüm olumsuzluklara rağ-
men mutlu olmaya çabalamayı över
niteliktedir.
Sonuç olarak; 2001 yılında
çekilen Cahil Periler filmi içerdiği
öğelerle, klişelere karşı duruşuyla ve
karakterlerin hayata yönelik tavır-
larıyla Yeni Queer Sinema’nın bir
örneği olarak kabul edilebilir. Film,
tüm zorluklara rağmen mutlu olma-
yı başaran karakterleri ile yaşamın
birden çok alternatifinin olduğunu
ortaya koyar.
Kuşaklar ve kültürler kavşağında;
DUVARA KARŞI
GÜNDEM EGE
e
Araş. Gör. Kadriye Töre ÖZEL
Ege Üniversitesi
Radyo Televizyon Sinema Bölümü
Yüksek Lisans Öğrencisi
“Dünyayı değiştiremiyorsan, dünyanı değiştir...”
1...,26-27,28-29,30-31,32-33,34-35,36-37,38-39,40-41,42-43,44-45 48-49,50-51,52-53,54-55,56-57,58-59,60-61,62-63,64-65,66-67,...84
Powered by FlippingBook