Egeden 8. Sayı - page 56-57

55
54
BAHAR 2011
İ
nsanın eylemleri konusunda
hesap verme mecburiyeti olarak
tanımlanan sorumluluk, modern
toplumlarda sosyal yaşamın merkezi
kavramlarından birini oluşturuyor.
Bireyler gibi kurumlar da içinde
yaşadıkları toplum, ülke ve vatandaş-
lara karşı çeşitli sorumluluklara sahip.
Küreselleşmenin olumsuz sonuçları-
nın, sosyal ve ekonomik eşitsizliklerin,
çevresel ve toplumsal sorunların ve
teknolojik tehditlerin arttığı günü-
müzde sosyal sorumluluk kavramı
tüm bu sorunlarla başa çıkmak adına
daha da önem kazanmış bir kavram
olarak karşımıza çıkıyor.
Bu noktadan hareketle Ege
Üniversitesi de çevresel ve toplum-
sal sorunların çözümüne katkıda
bulunmak ve bu anlayışla yaşamayı
alışkanlık haline getirecek bireyle-
rin yetişmesini sağlamak amacıyla
birikimini harekete geçirdi. Bu amaçla
geçtiğimiz öğretim yılında başlatılan
uygulamayla Ege Üniversitesi’nde 1
ve 2. sınıf öğrencileri Topluma Hizmet
Uygulamaları adıyla anılan bir ders
alıyor. Sosyal, ekonomik ve kültürel
konulara duyarlı bireyleri topluma
Ege Üniversitesi öğrencileri
topluma hizmet üretiyor
Ege Üniversitesi öğrencileri, 2009-2010
akademik yılı başından beri “Topluma
Hizmet Uygulamaları” adı altında sosyal
sorumluluk projeleri üretiyor.
Ege Üniversitesi Rektörlüğü Topluma
Hizmet Uygulamaları Koordinatörlüğü
eşgüdümünde geçen yıl 3500 öğrenci
tarafından eğitim, sağlık, çocuk, kadın,
yaşlılar, çevre ve teknoloji gibi konularda
141 proje üretilmişken bu yıl ise bu sayı
güz dönemi sonunda 2900 öğrencinin
katılımıyla 250 projeye ulaştı. Bahar
döneminde Ege Üniversitesi’nin
2100 öğrencisi daha topluma hizmet için
projeler üretiyor olacak.
kazandırmayı amaçlayan bu uygu-
lama kapsamında derslerde projeler
planlayan öğrenciler, yardımlaşma ve
dayanışma duygularını içselleştiriyor-
lar. Ayrıca, topluma karşı sorumluluk-
larını da öğrencilik dönemlerinden
itibaren yerine getirmeye başlıyorlar.
Başta üniversiteler olmak üze-
re kamu kurumları ve sivil toplum
kuruluşlarının sosyal sorumluluk
anlayışının kazanılması, yürütülmesi
ve sürdürülmesinde kilit role sahip
oldukları düşüncesiyle başlatılan bu
ders uygulamasında Ege Üniversitesi
öğrencileri bizzat kendileri topluma
hizmet projeleri planlayıp hayata
geçiriyor.
Ege Üniversitesi öğrencilerinin
bilgi ve birikimlerini kullanacakları bir
toplumsal hizmet projesinde yer al-
malarını sağlayarak sosyal sorumluluk
bilincini ve duygusunu geliştirmek
ve üniversitenin halkla bütünleşerek
birikimi halka aktarmasını sağla-
mak amacıyla başlatılan uygulama
sayesinde 2009-2010 eğitim yılında
üniversitenin öğretim elemanları
başkanlığında 3 bin 500 öğrenciden
oluşan gönüllü ordusu çalışmalar
yürüttü. Bu yıl bu sayı bahar dönemi
sonunda 5 bine ulaştı.
Öğrenciler tarafından geçen
öğretim yılında eğitim, sağlık, çocuk,
kadın, yaşlılar, çevre ve teknoloji
gibi günümüzün temel toplumsal
problemlere yönelik 141 proje hayata
geçirildi. Bu projelerden fakülte/yük-
sekokul/meslek yüksekokulu bazında
ilk 3 seçilerek belirlenen projeler Ege
Üniversitesi Sosyal Sorumluluk Proje
Koordinatörlüğü tarafından değer-
lendirildi. Bu projeler arasından 3’ü
ödüle, 4’ü mansiyona uygun görüldü.
Birincilik ödülünü alan “Küçük
İlkyardımcı” projesini Ege Üniversi-
tesi Atatürk Sağlık Hizmetleri Meslek
Yüksekokulu’nun Paramedik Bölümü
öğrencileri İzmir İl Sağlık Müdürlüğü
ile ortaklaşa gerçekleştirdi. Proje kap-
samında, pilot okul olarak belirlenen
İzmir Çamdibi İlköğretim Okulu
öğrencilerine, belirlenen ilkyardım
konularında pratik uygulamaları
da içeren bir eğitim verildi. “Küçük
İlkyardımcı Eğitimi” adı verilen eği-
timde öğrencilere ilkyardım nedir, ne
amaçla yapılır gibi konuların yanı sıra
yanıklar, donmalar ve yaralanmalar
gibi durumlarda acil uygulan-
ması gerekenler hakkında da
bilgi verildi. Öğrenciler 112 Acil
Servis’in aranması konusunda
uyarılırken acil servis gelene
kadar yapılabilecekler hakkın-
da bilgilendirildi. Proje so-
nunda eğitime katılan gönüllü İzmir
Çamdibi İlköğretim Okulu öğrencileri-
ne rozet, şapka ve ilkyardım çantaları
törenle dağıtıldı.
Projeler arasında ikincilik ödülüne
layık görülen ise “Nazar Köy” Projesi
oldu. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin
gerçekleştirdiği bu proje kapsamın-
da anaokulu bulunmayan Nazar
Köy’de anaokulu açılması için köy
muhtarı ile görüşülerek çalışmalara
başlandı. Eğitim Fakültesi öğrencileri
tarafından düzenlenen kermesle
projenin bütçesi oluşturuldu. Köyde
bulunan eski bir kahve, elde edilen
gelirle düzenlenerek anaokuluna
dönüştürüldü. Projeyi yürüten Eğitim
Fakültesi öğrencilerinin asıl görevi
anaokulu kurulduktan sonra başladı.
Öğrenciler, haftada üç gün bu okula
giderek, köyde bulunan anaokulu
düzeyindeki çocuklara öğretmenlik
yapmıştı. Böylece öğrenciler mesleki
öğrenimlerini hayata geçirme ve
deneyimlerini arttırma fırsatı bulur-
ken, köydeki çocukların da gelişimine
katkı sağlamış oldu. Sosyal sorumlu-
luk projelerinin önemli temellerinden
biri olan sürdürülebilirlik problemi de
Nazar Köy’de açılan anaokuluna, Milli
Eğitim Bakanlığı tarafından öğretmen
atanmasıyla çözümlendi.
Üçüncülük ödülünün sahibi
ise Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve
Edebiyatı Bölümü öğrencileri tara-
fından hayata geçirilen “Hikayemi
Dinler misin” projesi idi. Psikiyatrik
teşhis almış hastalara karşı toplumun
oluşturduğu ön yargıların kırılması ve
bu hastaların sosyal hayatta kendile-
rine bir yer edinmelerinin sağlanması
amacıyla başlatılan proje kapsamında
öğrenciler Ege Üniversitesi Psikiyatri
servisinde yatan hastalarla çalıştılar.
Serviste yatan hastalardan okuma-
yazma bilmeyenlere okuma-yazma
öğretmeye, bilenlere ise kitap okuma
ile sosyal hayata tutunmanın yolları
anlatılmaya çalışıldı. Projede görev
alan öğrenciler serviste yatan hasta-
larla diyalog kurmaya çalışarak onla-
rın sosyal-toplumsal hayatla araların-
da bir köprü görevi görmeye çalıştı.
Normalde toplum tarafından dışlanan
bu bireylerle iletişim kurabilmek için
öğrenciler önce psikiyatrik birtakım
bilgiler edinmek üzere konunun uz-
manlarından eğitim aldılar. Bu eğitim-
ler sonrasında hastaların hikayelerini
dinleyerek, onlara sürekli iletişimde
oldukları doktorlar, hemşireler, hasta
bakıcılar dışında normal insanlarla da
iletişim kurmalarına olanak
sağlanlanmaya çalışıldı.
2010-2011 öğretim
yılında Tıp Fakültesi, Fen
Fakültesi, EczacılıkFakültesi,
Ziraat Fakültesi, Bayındır
Meslek Y.O., Ege Meslek Y.O.,
Ödemiş Meslek Y.O, Berga-
ma Meslek Y.O.,Tire Kutsan
Meslek Y.O.’nda da Toplumsal
Hizmet Uygulamaları dersinin
verilmeye başlamasıyla Ege
Üniversitesi bünyesinde top-
luma hizmet üretmek üzere
çalışmalar yapan gönüllü sa-
yısı yaklaşık 5 bine ulaştı. Güz
dönemi sonunda 2 bin 900
öğrenci katılımı ile 250 proje
üretildi. Bahar dönemini
sonunda da 2 bin 100 öğrenci
katılımıyla yeni projeler üretil-
miş olacak.
Topluma hizmet projeleri
hakkında bilgi almak için
Prof. Dr. Aylin Göztaş
Ege Üniversitesi Rektörlüğü
Topluma Hizmet Uygulamaları
Koordinatörü
Tel: 0 232 3111637
Suna Yüce
Araştırmacı
Tel: 0 232 3115379
Fax: 0 232 3392555
1...,36-37,38-39,40-41,42-43,44-45,46-47,48-49,50-51,52-53,54-55 58-59,60-61,62-63,64-65,66-67,68-69,70-71,72-73,74-75,76-77,...88
Powered by FlippingBook