Egeden 8. Sayı - page 60-61

59
58
BAHAR 2011
tanınan üniversitelerle ortak akademik çalışmalar,
değişim programları ve çift diploma program-
ları yürütmek için ikili anlaşmalar yapmaktadır.
Böylelikle hem Ege Üniversitesi öğrencileri hem de
anlaşma yapılan üniversitelerin öğrencileri farklı
bir kültürü tanıma ve başka bir ülkede akademik
çalışmalar yapma imkanı bulmaktadır.
Bologna Süreci’nin tanınma ile ilgili sunduğu
araçlardan birisi olan Diploma Eki çalışmaları
Ege Üniversitesi’nde 2003 yılında başlatılmıştır.
Diploma Eki üniversiteler tarafından diplomanın
yani sıra verilen tamamlayıcı bir belgedir. Diploma
Eki’nde, alınan derece ile ilgili bilgiler, derecenin
düzeyi, içeriği ve kullanım alanları, ilave olarak,
ulusal eğitim sistemi ve üniversitenin eğitim ve
değerlendirme sistemi ile ilgili bilgiler yer almak-
tadır. Altyapısını ve hazırlıklarını kısa zamanda
tamamlayan Ege Üniversitesi ilk olarak 1 Kasım
2004 tarihi itibariyle Avrupa Komisyonuna Diploma
Eki Etiketi (DS-Diploma Supplement Label) başvu-
rusunu yapmıştır ve Türkiye’de Diploma Eki Etiketi
alan ilk 2 üniversiteden birisi olmuştur. 11 Mayıs
2009 tarihinde Avrupa Komisyonu tarafından ikinci
kez Diploma Eki Etiketi ile ödüllendirilmiştir. Ege
Üniversitesi bu ödüle layık görülen 7 üniversiteden
birisi, Avrupa genelinde ise 52 üniversiteden birisi
olmuştur.
Bologna Süreci’nin öne çıkardığı ortak kredi
sistemi olan AKTS (ECTS) ile ilgili çalışmalar da
Ege Üniversitesi’nde 2003 yılında başlatılmıştır.
Üniversitemizde oluşturulan Bologna Eşgüdüm
Komisyonu, Bologna Süreci’nin daha yakından
takip edilerek sürecin ana başlıklarının üniversite
bünyesinde çalışılması noktasında faaliyet gös-
termektedir. Üniversitemizde Bologna Süreci’nin
Yeterlilikler başlığındaki çalışmaları sistematik
olarak 2010 Ocak ayında farkındalık seminerleri
ile başlatılmış ve “ Ege Üniversitesi Bologna Süreci
Uyum Çalışmaları Rehberi ”hazırlanmıştır. Farklı
hedef gruplarına bir dizi seminerler verilmiştir.
2003 yılında başlatılan AKTS çalışmalarından farklı
bir şekilde AKTS/Öğrenme Çıktıları/İş Yükü ve
buna bağlı olarak Öğrenci Merkezli Eğitim konuları
vurgulanmış ve eğitim planlarının bu duruma göre
gözden geçirilmesi istenmiştir. Enstitü/Fakülte/YO/
Bölüm ve MYO/Program düzeylerinde gerçekleş-
tirilen çalışmaların aktarılacağı veri tabanı için
program hazırlıkları ile ilgili olarak Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığı ve UNİPA ile birlikte çalışılmıştır.
Bologna Süreci hazırlıkları kapsamında
üniversitemizde eğitim-öğretim veren bütün ön
lisans, lisans ve lisansüstü programlarını yürüten
birimler çalışmalarını aşağıdaki alt başlıklarda
sürdürmektedir:
1.Üniversitemizin misyon, vizyon ve hedefleri
ile iç ve dış paydaşların görüşleri dikkate alınarak
nasıl bir mezun profilinin amaçlandığını gösteren
Program Eğitim Amaçları’ nın hazırlanması,
2.Programın eğitim amaçlarına ulaşabilmek
için mezunların ne tür yeterliliklere (qualifications)
sahip olmaları gerektiğinin açıklandığı Program
Çıktılarının (ProgramYeterlilikleri’ni) belirlenmesi,
3.Belirlenen program çıktılarına ulaşmak için
“Eğitim Planları”nın gözden geçirilmesi,
4.Eğitim Planlarında yer alan her bir ders için
“Öğrenme Çıktıları (Öğrenme Kazanımları)”nın
yazılması,
5.Her bir derse ilişkin Öğrenme Çıktıları’nın
Program Çıktıları’ndan hangisi/lerini sağladığını
belirleyerek Ders Öğrenme Çıktıları ile Program
Çıktıları’nın ilişkilendirilmesi,
6.Ders öğrenme çıktılarını göz önüne alarak
üniversitemizce belirlenen ortak formata uygun
olarak ders öğretim planlarının hazırlanması,
7.Ders öğrenme çıktılarına ulaşabilmek için
gerekli iş yükü ve AKTS kredisinin hesaplanması,
8.Her programın, programlarını tanıtıcı bilgiyi
ve ders öğretim planlarını Türkçe ve İngilizce olarak
hazırlaması.
Bu başlıklar Üniversitemiz Akademik Birim-
lerinde çalışılmakta ve dağılımı aşağıdaki tabloda
olduğu gibi verilen derslerin öğrenme çıktılarına
bağlı olarak tanımlarının hazırlanması ve veri
tabanına aktarılması çalışmaları sürdürülmektedir.
Akademik Birim
Ders Sayısı
Enstitü
8722
Fakülte
6073
Yüksekokul
1953
Meslek Yüksekokulu
4281
TOPLAM
21029
Üniversitemizde Bologna Süreci Uyum
Çalışmalarını yürütmek üzere alt komisyon
oluşturulmuştur ve komisyon üyeleri sorumlu
oldukları birimlerdeki çalışmaları“akran danış-
manlığı”şeklinde yürütmektedirler. Komisyon
üyeleri, danışmanlık yaptıkları birimlerde gerek
ders öğretim planlarının hazırlanması gerekse veri
tabanına aktarım esnasında ortaya çıkan güçlük ve
sorunları ilgili birimlere aktarma ve çözüm üretme
konusunda katkı sağlamaktadırlar.
15 Mart 2011 tarihi itibariyle üniversitemizde
okutulan bütün derslerin ders öğretim planları-
nın tamamlanması hedeflenmektedir. Böylece
Üniversitemizde okutulmakta olan derslerde ne
okutulduğu, nasıl okutulduğu ve değerlendirmenin
ne şekilde yapıldığı hem kendi öğrencilerimizin,
hem de üniversitemize ilgi gösteren yur tiçi ve yurt
dışındaki kurumların öğrenci ve öğretim üyelerinin
görebileceği bir ortamda sergilenecektir. Belirtilen
başlıklarda açıklanan hususların yerine getirilmesi
ile mezunların yeterlilikleri şeffaf ve karşılaştırıla-
bilir bir şekilde tanımlanmış olacaktır ve böylece
mezunlarımızın istihdam edilebilirliğine objektif
ve olumlu yansımaları olacaktır.
Kalite geliştirme çalışması kapsamındaki bu
çalışmaların değerlendirilmesi ve etiketlenmesi için
en geç 15 Mayıs 2011 tarihine kadar“AKTS Etiketi
(ECTS Label)”için öğrenci hareketliliğinde kullanı-
lan diğer belgelerle birlikte Türkiye Ulusal Ajansı’na
başvuruda bulunulacaktır. Başvuru ulusal düzeyde
değerlendirildikten sonra başarılı bulunursa Avrupa
Komisyonu’na iletilecektir ve son karar Avrupa
Komisyonu tarafından verilecektir.
Özetlenen başlıklardaki iyileştirmelerin
gerçekleştirilmesi çalışmaların tamamlandığı anla-
mına gelmemektedir. Bologna Süreci’nin dinamik
yapısını da dikkate alarak üniversitemizde sürdü-
rülebilir gelişme ve kalite güvencesi kültürünün
yerleştirilmesi nihai hedef olarak düşünülmelidir.
Gerçekleştirilen çalışmaların gözden geçirilmesi
ve dış ve iç paydaşlardan alınan geri bildirimlerle
program çıktıları ve ders programlarının tekrar
düzenlenmesi ve bu amaçla üniversitemizde uygun
iyileştirme çevrim ve mekanizmalarının kurulması
bir sonraki aşama olarak planlanmaktadır.
ÇEVRE
Yerel tohumlar
yaşayacak, yaşatılacak
Prof. Dr. Tayfun ÖZKAYA
Ege Üniversitesi
Ziraat Fakültesi
Tarım Ekonomisi Bölümü
Seferihisar kapalı pazar yerinde
5 Eylül’de uzun masa sıralarının iki
yanında köylüler ve hobistler (kendi
ihtiyaçları için bahçe yapanlar) küçük
tohum zarfları içinde yerel tohumları
takas ediyorlardı. Komşumuz Yunanistan
dâhil birçok ülkede on yılları aşkın bir
süredir yapılmakta olan tohum takası
etkinliklerine İzmir öncülük ediyor.
Seferihisar TohumTakas Şenliği, geçen
yıl 29 Eylül’de Torbalı’da gerçekleşen
takas şenliğinden sonra Türkiye’deki
ikincisi oldu. Bir araya gelen Seferihisar,
Karaburun, Mordoğan, Urla belediyeleri,
Ziraat Mühendisleri Odası İzmir şubesi,
Yadem (Yağcılar ve Demirciler Çevre
Derneği, Karaot Köyü Tohum Derneği,
Ekolojik Üreticiler Derneği, Slow Food
Dernekleri, GDO’ya Hayır Platformu ve
Köy Kalkınma Kooperatifleri İzmir Birliği
bu güzel şenliği gerçekleştirdi. Şenliğe
Türkiye’nin birçok yerinden kişiler ve
örgütler katıldı.
Şimdiden çeşitli illerden ve ilçe-
lerden arkadaşlar yeni takas şenlikleri
yapma arzularını belirttiler. Bu işe
soyunacakların önünde Torbalı ve Sefe-
rihisar örnekleri var. Etkinlikler sırasında
çekilmiş filmlerin incelenmesi çok yararlı
olur. Panelde konuşan köylü kadınlar
yerel tohumların ürünlerinin lezzetli
olduğunu söylediler. Bunların kimyasal
tarım ilaçları, kimyasal gübreler olmak-
sızın ve sulanmadan yetiştirilebildiğini
dile getirdiler.
Türkiye’nin bir kısmı dünyada tarımın
on bin yıl önce ilk defa geliştirildiği ve-
rimli hilal denilen bölgenin bir parçasını
oluşturuyor. Buğday ilk defa ülkemizde
çeşitli otların ıslah edilmesi ile geliştirildi.
Panelde konuşan Cenk Durmuşkahya
Hititlerin buğdaya ziz dediğini açıkladı.
Bolu ve Kastamonu’da yetiştirilen bir
yerel buğday çeşidinin adının da iza
olduğu bir katılımcı tarafından söylendi.
Sözcüklerin benzerliğine dikkat çekildi.
İşte dört yıl önce kabul edilen tohum
kanunu bu on bin yıllık zenginliğimizi
yok edecek gibi görünüyor. Bu şenlik bu
gidişe bir dur deme çabasıydı.
On bin yıl önce bereketli hilal
denilen bölgede muhtemelen bir kadın
barınağına dönerken sendeledi ve
elindeki tohumlardan bir kısmı yere dö-
küldü. Daha sonra buğdayın atası olan
bu bitkiler çimlendi ve tarım denilen ve
KAYNAKLAR
1-“Yükseköğretimde Yeniden Yapılanma: 66
Soruda Bologna Süreci Uygulamaları”, YÖK
Yayınları, Kasım 2010.
2-
3-
1...,40-41,42-43,44-45,46-47,48-49,50-51,52-53,54-55,56-57,58-59 62-63,64-65,66-67,68-69,70-71,72-73,74-75,76-77,78-79,80-81,...88
Powered by FlippingBook